maanantai 21. tammikuuta 2013

Neuvola vol.6 : rv 33+0

Tänä aamuna oli neuvola. Oma aikani klo 10, mutta pääsin tarkastettavaksi vasta klo 10.35. Kiirettä näytti neuvolatädillä olevan, kun kaikki mitat otettiin liukuhihnataktiikalla. Siihen muutama peruskysymys voinnista ja mielialasta ja klo 11 olin jo pihalla. Viimekertaisen puheen perusteella olisi pitänyt ultrata tänään pikkuoravan asentoa, vaan eipä ultrattu, koska mua edellä oleva pariskunta kaksosten kanssa odotti vielä toisessa huoneessa, kaipa niillä oli oikea hätä :( ultrataan ensi kerralla, sekin on jo kohta, 4.2.13

Ne mitat: (suluissa kahden viikon takaiset)

Paino 80,8 (79,2) kg
Painonnousu +600g/viikko (+530)
Verenpaine 127/73 (121/66)
Pissa puhdas
Hemogl. 119 (116)
Sf -mitta 29,5 (26,5-27)
Sydämensyke + (+)
Liikkeet ++ (++)

Ja tällä kertaa painonnousuani ei katsottu sormien läpi vaan aika tiukasti täti sanoi, että painonnousuani tulisi nyt tarkkailla ja sen pitäisi pysyä alle 500g/viikko. Että vähemmän herkkuja nyt ja huomiota annossuuruuteen... Okei mä yritän. (Valehtelen, juon nytkin sokerilitkuteetä ja napsin fasupaloja suuhun).

En ymmärrä, miks se on mulle niiin vaikeeta. Kotona ois hedelmiäkin tarjolla niin ei, vedetään daim kakkua ja fasupaloja. Säälittävää välinpitämättömyyttä itseäni kohtaan. Alkoi ihan ahdistaa.

Positiivinen ylläri oli pampers vauvapakkaus, jonka sain neuvolasta mukaani, alla kuvia sisällöstä.

Mukavaa viikkoa kaikille! Mä menen masistelemaan painoani yläkerran sohvalle ja pistän leffan pyörimään.













4 kommenttia:

  1. Täällä kans viikot poksui tänään, mut neuvola on vasta torstaina. Älä masennu painon vartioimisesta, se on typerä ja vanhanaikainen tapa mitata äidin vointia! Kun odotin esikoista, niin yhtäaikaa odottava kaveri lihoi raskausaikana 50 kg! Ja mulle tuli 8 kg. Ja ihan samat valitukset kuultiin kumpikin aina neuvolassa (itse olen toki ylipainoinen jo ennen raskautta, mut kaveri ei) ja 6 kk synnytyksestä kumpikin oli jo alle aloituspainon. Vähän turhan hanakasti painoa kommentoidaan, vaikka pääasiahan pitäisi olla, että kaikki voivat hyvin.

    Meillä muuten esikoinen pyörähti rt:aan vasta rv 34+jotain ja tää kakkonen nyt rv 31+jotain. En tiedä tarkkaa päivää, koska en itse huomannut kääntymistä kummallakaan kertaa :D Eli vielä ehtii, mikäli on edelleen pt. Vähän jännitti kyllä, kun ehti jo muutaman kerran kovastikin supistaa oletetun pt:n aikana toissaviikolla! En todella tahdo kokeilla perätilasynnytystä, kun esikoinen tuli sektiolla ja muutenkin viikkoja on niin "vähän", ettei mulla oo mitään vielä valmiina ja ja ja... :D

    - Piia ja poju 33+0

    VastaaPoista
  2. Oi, 33+0 kummallakin meillä :) onnea poksumisesta :D
    Vauva on ollu jo jonkun aikaa pää alaspäin, 15.12 kun ajoin tieltä ulos, ultrattiin pari kertaa ja oli jo silloin. Ja neuvolassa tunnusteli kyllä käsillä ja sanoi, että kyllä on pää alaspäin. Korttiinkin se merkkasi tältä päivältä tarjonnaksi rt
    Helppohan se on sanoa että älä stressaa.. Enkä haluaisikaan stressata mutta meielessähän se pyörii nyt.. Liikaa kiloja, no voi kamalaa. Minun parastahan hoitaja haluaa, mut ei se syyllistäminenkään kyllä auta.
    Mulla ei oo synnytyksestä vielä kokemusta, mielenkiinnolla kyllä odotan mitä tuleman pitää.. Pienellä jännityksellä tottakai; toivottavasti kaikki menee hyvin :)

    VastaaPoista
  3. Mä olen yllättynyt, miten huolettoman tuntuisesti neuvolassa on suhtauduttu painonmuutoksiin. Kysytään toki (puntarilla käydään itsenäisesti ennen vastaanottoa), merkataan omiin järjestelmiin, mutta esimerkiksi äitiyskorttiin ei merkitä, ellei erikseen halua. Kuulemma äidit stressaavat silloin liikaa asiaa. Mulle on nyt viimeiset viikot tullu painoa tasaisesti samat n. 500g/viikko ja nyt tuntuu siltä, että ellei joku ehdoin tahdoin halua tähän puuttua, niin en meinaa tehdä asian eteen yhtään mitään. Stressatakaan en vielä osaa, mutta katsotaan miltä tuntuu muutamien kuukausien päästä :D

    Olen muuten huomannut, että aina silloin, kun lisään arkeen säännöllistä liikuntaa (ihan 3 kertaa viikossa 30 min kävelytkin riittää), niin herkuttelu vähenee siinä samalla!

    Ja ihana pakkaus, mäkin haluun! Olen kyllä perso kaikille lahjuksille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläpäin itse ei tehdä juuri mitään. Pissasta en ole kertaakaan itse mitannut sokereita tai muutakaan. Painon kirjaa terveydenhoitaja ja myös kaikki muut mitat ottaa hän.
      Pakkaus ja varsinkin kaikki lahjatavara on mukava ja tervetullut ylläri kyllä :) toivottavasti noita jaetaan kaikkialla!

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)