lauantai 27. helmikuuta 2016

Lasten merkkivaatteet - harrastus vai hulluus?

Sattui eräänä torstaina. Ajan autolla ja edessä on vielä 120 km, tuijotan vähän väliä kelloa ja mietin kuumeisesti, missä on seuraava P -levähdyspaikka tai isompi bussipysäkki. Kello tikittää, kohta se on jo yksitoista. Paniikissa pysähdyn ensimmäiselle eteentulevalle bussipysäkille ja otan puhelimen käteeni. Äkkiä Safari auki ja osoitekenttään minirodini.com, ruudussa näkyy, että sivu aukeaa 00.02.31 päästä. Tuijotan, olen niin odottavissa fiiliksissä, että kellonäkymän muuttuessa kummalisen näköiseksi sivuksi, painan äkkiä jotain painiketta, jonka jälkeen tulee teksti - poistuit jonosta. Kiroan itseäni ja päivitän sivun, olen jonossa sijalla 4273. Voi v***u, kuuluu suustani. Jälkeenpäin näen, että kyseessä olivat pallokalalakanat. Turhaa stressiä siis, en minä olisi niitä edes tilanutkaan.

Lasten merkkivaatteet, milloin niistä tulikaan tälläinen pakkomielle? Missä kulkee harrastuksen ja hulluuden raja? On Mini Rodinia, Gugguuta, Popushopia, Boboa, Moloa, Vimmaa, apua, mitä kaikkea vielä? Meitä äitejä on kahta, okei ehkä kolmea leiriä tässä asiassa. Ekassa leirissä olevat ostavat H&M, Lindexiä, KappAhlia, ulkovaatteisiin ehkä panostetaan vähän enemmän ja löytyy Ticketiä ja Poppia. Toisessa leirissä on nämä "mä harrastan lastenvaatteita" äidit, jotka villiintyvät fb-kirppiksien ryhmissä, ostelevat merkkivaatteita, käyttävät niitä lapsillaan ja myyvät eteenpäin. Joskus ostetaan uutta ja joskus luovutaan vanhoista. Perus henkkamaukkaakin kaapista löytyy, mutta niitä ei muisteta kovin usein käyttää. Merkkien verkkokauppojen osoitteet löytyy pikavalikosta ja droppeja odotetaan kuin kuuta nousevaa. Koska "me harrastetaan". Ja sitten on se kolmas leiri. Nämä äidit ovat hyvin samankaltaisia kuin kakksoleiriläiset, mutta vielä pahempia. 



Kolmosleirin pahemman luokan lasten merkkivaateharrastaja tietää ulkoa, milloin minkäkin merkin uusin mallisto julkaistaan. Hän on laittanut puhelimeensa useamman muistutuksen asiasta ja kyttää sivustoa, jotta olisi ensimmäisten joukossa tilaamaassa uusinta uutta. Fb kirppiksillä hän ei vaan hullaannu vaan suorastaan tulee hulluksi. Jollain on myynnissä JUST sitä pallokalakuosia, minkä hän H A L U A A A A A  haluaa haluaa haluaa, maksoi mitä maksoi. 150 euroa paidasta ja leggareista ei tunnu missään, koska onhan siinä se ihana kuosi. Kolmosleirin äidin palkkanauhan voi käydä lukemassa lasten vaatekaapista. Kolmosleirin äidin lapsilla on AINA merkkivaatteet päällä, koska eihän kaapissa edes ole muita.

Onko tälläistä ollut aina? Miksi en esimerkiksi viime vuonna edes tiennyt Mini Rodinista, vaikka merkki täytti juuri 10 vuotta? Onko tämä tila väliaikaista vai onko kyseessä krooninen sairaus, kun siihen kerran sairastuu? Mä juoksin yks päivä päiväkodista kotiin, työntäen tuplia lumisohjossa, koska Gugguu julkisti mallistonsa myyntiin klo 10. Astuessani kotiin, heitin itkuhlyttimen vaunuihin ja istuin ulkotakki päällä tietokoneen edessä kiroen selainta, joka kaatui vähän väliä. Kiroen verkkokauppaa, kun olin juuri klikannut kaksitupsupipon koriini ja selasin Ä K K I Ä  jotain vielä, huomatakseni maksaessani, että pipo oli loppuunmyyty. Rukoilin mielessäni, että älä Alex herää vielä, kohta alkaa myös yllätys Mini Rodinin uuden malliston myynti. Harrastusta vai hulluutta?



Minä itse kuulun kakkosleiriin. Tulin tähän leiriin oikeastaan vasta Alexin syntymän jäkeen. En tarkalleen ottaen tiedä itsekään, miten se tapahtui, luultavasti olin saanut tartunnan jostain lähipiiristä. Mä tykkään rodineista ja gugguusta, popushopista ja vimmasta. Koska mun lompakko ei kuitenkaan tykkää niistä, niin ostan alesta ja fb kirppiksiltä, mutta välillä myös ihan uutena. Tupsupipon sijaan sain tilattua Olivialle syntymäpäivälahjaksi spagettiolkain frillamekon ja siihen sopivat leggingsit. Olivia on kovasti ihastunut Anniina balleriinaan ja mekko näytti aivan siltä. Leggingsit, koska mä vaan tykkään niistä. Mini Rodinilta ei sinä päivänä lähtenyt mitään tilaukseen. Selain kaatuili vähän väliä ja tuotteita joutui klikkaamaan niin usein ostoskoriin, että luovutin kesken. Muutoinhan olisin ollut kolmosleirin äiti.

Koska olen vasta saanut tartunnan, olen vielä ostovaiheessa. Myyntiin on mennyt vain yksi rodini ja se oli Alexin NB koossa oleva pipo. Se meni hetkessä. Kun katson lasten vaatekaappeja, en näe silmissäni kuitenkaan euroja vaan kauniita vaatteita, jotka sopivat keskenään hyvin yhteen. Olivia tykkää värikkäistä kuoseista, joten varsinkin rodinin mekot ovat olleet meillä suosiossa. Meillä käytetäään kaikkia vaatteita ihan normaalisti, mutta paremman mekon päällä ollessa ehkä muistutan Oliviaa useammin olemaan sotkematta ruoalla vaatteitaan. Vesiväreillä maalatessa kysyn, jos laitettais  essu päälle.. Tahranpoistoaineet on kovasssa käytössä ja jokainen vaate syynätään ennen pesuun laittamista kunnolla. ETTEI VAAN olisi joku ikävä tahra, joka ei lähdekään peruspesussa. Jos sellainen kuitenkin löytyy, en koskaan tee siitä numeroa tai syyllistä Oliviaa. Ne on vaan vaatteita.

Miksi tehdä itselleen tälläinen ylimääräinen vaiva ja rahanmeno? Nehän ovat herrajumala vain vaatteita,  L A S T E N V A A T T E I T A, joiden käyttöikä on muutenkin lyhyt. Miten voin palata ykkösleiriin, kertokaa? Tai haluanko mä oikeasti edes palata ykkösleiriin? En..? Tämä lastenmerkkivaatemania on kuin jokin uskonlahko, jossa tulee helposti aivopestyksi. 42,50 euron mekon voi helposti ostaa, koska saahan sen myytyä eteenpäin, kun se on Gugguuta. Mut mitä, jos siihen tuleekin iso tahra tai reikä? Eikös vaatteisin "sijoittaminen" ole hulluutta? Suorastaan typeryyttä? Miten monta kivaa henkkamaukan mekkoa saisikaan neljälläkymmenelläkahdella eurolla? 

yhteishinta 75,50€

Meillä vinksahtaneilla äideillä on kuitenkin jokaisella omat syynsä, miksi ostamme näitä merkkivaatteita. Joillakin se syy on se merkki, toisilla kuosi. Joillakin  luomupuuvilla, toisilla kotimaisten yritysten tukeminen. Mulla se on ulkonäkö ja laadukkuus. Ja jälleenmyyntiarvo, JOS vaate pysyy hyvänä. Ties vaikka minäkin onnistun joskus ostamaan sellaista kuosia, josta joku on valmis maksamaan 150 euroa? Pelataanhan Suomessa lottoakin ;) Ja onhan nämä vaan niin söpöjä <3



Mihin leiriin sinä kuulut?


65 kommenttia:

  1. Mä tykkään kauniista vaatteista ja oon ihastunu gugguun tupsupipoon, mutta koska se on aina loppuunmyyty niin en oo jaksanu sen enempää vaivata päätäni sillä. :D Onhan noita muitakin. Mä enemmänki ehkä etin niitä kauniita vaatteita,en niinkään merkin perusteella vaan sen pwrusteella mikä näyttää ja tuntuu hyvältä. Mun mies ei koskaa hyväksys, että tuhlaisin hoitorahan "turhanpäiväsiin" vaatteisiin, sen mielestä vissii kukaa ei tarvis vaatteita ollenkaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiedä miten oon saanu aivopestyä mun mieheen, mut hän ei sano mitään, kun tilailen noita.. johtuu varmaan siitä etten maksa niitä meidän tililtä vaan täysin omalta :D gugguun vaatteista mies ei tykkää, kun ovat niin nafteja meidän pojalle, mutta rodinista tykkää! <3

      Poista
    2. Meil se mun ostelu on aina pois yhteisistä rahoista, vaikka tavallaab omilla rahoilla ostanki.. ku mul on nyt niin pienet tulot, että kaikki raha mitä tulee pitäs käyttää yhteisen talouden ylläpitämiseen. Toki mää tietty aina välil ostan vaatteita, ku eihä noita tyttöjä voi alastikkaa pitää. :D Onneks löysin Mimille alesta 60 eurolla Molon toppiksen, sen Jariki hyväksy.

      Poista
    3. Mä ostan peruskäyttövaatteet yleensä kirpparilta ja silloin maksan yhteiseltä tililtä, mut kaikki nää merkkikamat omillani, koska mies ei hyväksyisi että ostelisin näitä yhteiseltä. Onneks hän kuitenkaan puutu tähän, kuten jo sanoinkin edellisessä kommentissa :)

      Poista
  2. Mä en tiedä mihin leiriin kuulun :D ketjuliikkeistä en löydä oikeen ikinä mitään nykyään. Itse ostan merkkivaatteita ulkonäön, laadun, (toivottavasti) myrkyttömyyden takia. Ja bonuksena se et ne saa aina myytyä, toisin ku uudenveroisetkaan ei minkäänmerkkiset.

    Onpa muuten nätti väri tässä kuvassa toi minttu. Onko teillä mikä koko olivialla? Mä tilasin 51 päähän xl, toivottavasti hyvä. Mietin et tilaisko viel toiselleki pojalle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olivian nauhaton minttu on kokoa M ja Olivian pää on milliä vaille 50cm. Ei mun mielestä ole ainakaan pieni! Alexin nauhallinen pipo on myös kokoa M :)

      Poista
  3. Siis jännä, kun mä oon tätä juttua just vähän itekin pähkäilly. Että siis onko musta tullut vähän lastenvaatehömpötti!
    Mini Rodini, en pari vuotta tiennyt siitä mitään. Itse asiassa, voitin silloin arvonnasta MR-pipon, ja vedin sen omaan päähäni!!:D:D
    Nykyään, niinku vähän kirjotinkin, yritän vaivihkaa tytöiltä karsia Frozenit jne vaatteista pois..Ja tutkaillaan yhessä noita hieman toisenlaisia sivustoja:D
    Papulla on semmosta designiä, mistä mä en oikein innostu, mutta muutoin oi kyllä, Gugguu, Vimma, MR, Bobo jne! Tää innostus itse asiassa alkoi miikkareista, niistä en oikein enää diggaile:D
    Nemi on aikalailla Lindex-vauva, mutta nyt oon sillekin alkanut tilata MR ja Gugguuta, kun käyttöikä hieman pitenee.
    Sanoisin, että mä oon jossain ykkösen ja kakkosen välimaastossa! Toisaalta mä kans vähän kiroan tätä hulluutta, koska onhan sanomattakin selvää, että esim Danin uusi hempeän keltainen pompom-mekko tuskin säilyy ens kesää ilman voikukkatahroja jne :D
    Mut onhan noi nyt mahottoman ihania!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Frozenia meillä ei onneksi vaatteissa ole, yks päivä käveltiin henkkamaukan ohi ja Olivia näki ne frozen mekot,hän pysähtyi ja sanoi vaan "waaau" mutta ei onneksi alkanut vaatimaan mitään! :D

      Apua, sä oot selvästikin saanut tartunnan jostain ;)

      Poista
  4. Ehdottomasti ykkösleiriin kuulun. En vaan voi käsittää, mikä noissa ylihinnoitelluissa oikein viehättää, etenkin kun monelta kuullut ettei kestä pesemistä kun ekasta pesusta nukat ja värit haalistuu. Oon paljon kivoja kuoseja löytänyt esim kappahlista, mutta en itse tykkää räikeistä jutuista joten ehkä sen vuoksi nuo muut ei innosta. :D Ja mies teilais mut hengiltä :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha,
      Miehet!

      Lindexillä on myös kivoja kuoseja, enemmän meillä kirppari ja markettivaatteita on kuin merkkivaatteita, ihmiset vaan tuntuu huomaavaan aina vaan just ne merkkivaatteet..

      Poista
  5. Tunnustan. Kun nuo perusmerkkien vaatteet ei mene kiertoon edes ilmaiseksi, niin mieluummin panostan ns. parempaan vaatteeseen ja saan sen myytyä vielä eteen päinkin. Mutta sitten oma heikkous on KANKAAT, joissa alkaa jo mennä hulluuden rajalle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos mä osaisin ommella, niin varmasti hullaantuisin kans kankaista!

      Poista
  6. Mä en kans oikein tiedä mikä oon. Vaatteita ostan ulkonäön ja laadun mukaan, jos ulkonäkö ei miellytä en kyllä merkin perässäkään osta.

    Lisäksi oon tosi pihi, enkä vaan raaski sijoittaa vaatteisiin vaikka sen sijoittamis-aspektinkin kyllä ymmärrän. Tosin mä pelkään myös sitä pilalle menoa, ja kun en halua vahdata lapsia tai kieltää niiden leikkejä vaatteen likaantumisen tai rikkimenon pelossa, oon kokenut helpommaksi hankkia vaatteita joiden pilallemeno ei oo niin paha.

    Meillä on siis merkkiä, merkitöntä ja vähän kaikkea siltä väliltä! :D

    Nii ja MR alkaa mun mielestä jo olla aika markettimerkki, kun ei hinnat paljon popista eroa. Ja liikkeitäkin on jo niin paljon :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. A P U A sanoit sä just Mini Rodinia markettimerkiksi? NELLI! :D markettimerkkejä ovat Vendi, Bamse, H&M, Lindex, KappAhl jne. Ei Rodini! :*

      Poista
    2. Hahah, no okei ei ehkä helppismerkki mut keskihintamerkki kuitenki :D

      Poista
  7. Kuulun kakkosluokkaan, mutta lisäisin myös neljännen ryhmän: ostan kaiken kirpparilta ja tuomitsen uutena ostavat. Tällaiseen ryhmään olen valitettavasti joutunut lähiaikoina törmäämään.

    Itse ostan tarpeeseen ja koska lapsia on kolme haluan hankkia laadukkaita vaateita jotka kestävät lapselta toiselle. Sillä ovatko ne uutena meille ostettu vai käytettynä ei ole mitään merkitystä. Tosin täytyy tunnustaa että sovin yhden tapaamisen niin että pääsin heti kymmeneltä katsomaan dropin ja vasta sitten palaveriin. Mutta kun lapsilla oikeasti oli tarve 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä droppien takia joutuu välillä venymään muissa aikatauluissa, haha.
      Minäkin suosin kirppareita niin halppismerkeissä kuin näissä kalliimissa. Vaikka onhan noita rodinin hintalappuja kertynyt melkoinen läjä. Tosin melkein kaikki on ostettu alesta :)

      Poista
  8. Ohhoh! No jos on ylimääräistä rahaa 150€ pistää lasten vaatteisiin niin mikäs siinä. Mulla EI varmaan ikinä ole varaa ja jos oliskin, niin keksin sille rahalle kyllä todellakin jotain "järkevämpääkin" käyttöä. Yhtä kauniita ja kivoja vaatteita/kuoseja löytyy halvemmallakin, miksi siis ostaa ylihintaisia tuotteita, jotka on ihan samanlaisia ja niissä nyt sattuu olemaan vain joku tietty nimi/merkki. Mulla on lapset siinä iässä että koko ajan sattuu ja tapahtuu. Milloin on reikä polvessa tai milloin tulee joku kauhee tahra, joka ei pesussa lähde. Hulluksi varmaan tulisin ja v****ttais kyllä aika rankasti, jos ne 100€ housut tai mekko menis sen takia pilalle. Mut jokainen tyylillään... :) -Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo ite maksanut 150 euroa paidasta ja leggingseistä! Ei kestäis minunkaan lompakko ja pää sellaista! Tää tapahtui lähipiirissä ja sai kyllä kuulla asiasta ja on myös tietoinen, että käytän hänen ostosta täällä esimerkkinä :D

      Poista
  9. ei varmaan tuu yllätyksenä tää mun vastaus :D mutta me sijoitetaan mielellään laatuun ja sitä kautta merkkivaatteisiin ja ajatellaan se juurikin sijoituksena! Ei pelätä tahroja, koska ne irtoavat mun mielestä helpommin laadukkaasta kankaasta - ainakaan sellaisia tahroja ei ole vielä tullut, etteikö ne pesussa lähtisi.

    Mini Rodinin ulkovaatteet on ihan parhaita ja niitä tulee olemaan meillä jatkossakin! En kuitenkaan ole mitenkään merkki rajoitteinen vaan pyrin poimimaan niitä "helmiä" siltä täältä :)

    Varmaan tuohon kakkos ja kolmosleirin väliin pudotaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hyvä leiri se kakkosen ja kolmosen välileiri :D
      ei tullu yllätyksenä, ollaan aika samanlaisia mun mielestä tässä vaateasiassa, mä ehkä ostan enemmän käytettynä. Mut laatuun pitääkin satsata, että kestää useammalla lapsella½
      Pus<3

      Poista
  10. Mä en tiiä mihin leiriin mut luokitellaan. Mä ostan ja käytän ainostaan kotimaisia Suomessa valmistettuja merkkejä mun pojalle :D melliä,hillaa,marlonia yms :)

    Ok taitaa meiltä löytyä yks Metsolan jumpsuit mikä on vaan suunniteltu Suomessa ;)

    LAPSEKKAANA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkä merkin ulkovaatteita teillä on? Minäkin suosin kotimaisia mutta ulkovaatteita en ole löytänyt jotka valmistettaisiin Suomessa.

      Poista
    2. Mäkin kuulun tähän leiriin tai sinne päin! Melliä, Hillaa, Reimaa, Tuttaa, Aarrekidiä eli suomalaista ja "suomalaista", mutta sitten taas ne tylsimmät käyttövaatteet ostan Hennesiltä. Eli oon 1,5? :D

      Poista
  11. Harrastus ja hulluus :D Itse suosin kirppareita, mutta Gugguun tupsu pipo oli vaan pakko hommata uutena :) Rakastan lasten kauniita vaatteita, mutta en suostu käyttämään niihin niitä summia rahaa mitä uutena maksavat. Kyllä käytettynäkin ostetun merkkivaatteen jälleenmyyntiarvo on ihan erilainen kuin "ei minkään" merkin..Kauniit lapset sinulla <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on tosi kiva kirppisaiheinen blogi! Oon käynyt monesti lukemassa :)

      Poista
  12. Ihan ehdottomasti ykkös ryhmää :D En käsitä noiden merkkivaatteiden hintoja tai viehätystä ja lisäksi niissä on aika harvoin sellaisia kuoseja mistä tykkään... Kai mä vaan oon niin tyylitön ;)

    Ostan suurimmaksi osaksi Lindexiä, koska niissä yleensä hinta ja laatu kohtaa, etenkin kun pari kertaa vuodessa suurimman osan ihanuuksista saa -50 / -70% alesta! Joulun jälkeen löysin pojalle just meidän näköisiä paitoja alle 3€ kappale, ostin kymmenen! :D Toki eri kokoisia :) Lindexin vaatteet myös sopii parhaiten meidän lasten rakenteelle, eli vyötäröt on sopivat ja selät riittävän pitkät.

    Tuttavani mukaan merkkivaatteisiin pukeutuminen on parasta, kun niin ei ole massaa. Minä kyllä olen nähnyt monesti leikkipaikoissa useamman lapsen jonkun tietyn merkkivaatteen uusimmassa luomuksessa, mutta aivan äärimmäisen harvoin siellä on näkynyt kahta samanlaista H&M:n paitaa, että se siitä (aika omahyväisestä) teoriasta :D

    Meidän lapset kulkisivat kyllä Lindexin, NameItin ja Henkkamaukan vaatteissa vaikka me oltais miljonäärejä, mutta kyllä mun mielestä kaikki on ihan vapaita valitsemaan mieltymystensä, kukkaronsa ja omatuntonsa mukaan, joten ei siinä mitään vaikka lapset olisi alusvaatteita myöten aina merkkikuteissakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vaate miestä tee - näin isä sanoi aina ja olen hänen kanssaan samaa mieltä. Meilläkin Lindexiä, h&m ja muita perusmerkkejä ja niitä käytettään ihan normaalisti kaikkien vaatteiden kanssa sekaisin :)

      Poista
  13. En mihinkään näistä. Mun periaate on välttää halpatuotanto maissa tehtyjä vaatteita. Jos en voi tehdä itse tai löydä käytettynä, yritän ostaa euroopassa tai kotimaasaa tehtyä. Merkistä riipumatta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo hyvä ja perusteltu periaate! Kiitos kommentistasi!

      Poista
  14. Mulla ei ole lapsia eikä ollut hajuakaan lastenvaatteista ennen kun menin kirppikselle töihin ja totesin että jumankekka näitä lastenvaatteita menee kalliilla :D työkaverit sitten valisti että joo nää on merkkivaatteita kuule ja nyt on mullekin tullut tutuksi kaikenmaailman popit ja ticket to heavenit :'D mutta tuon molo-merkin nimestä en pääse ehkä ikinä yli :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiva, kun tulit kommentoimaan vaikkei omakohtaista kokemusta olekaan. Lastenvaatteista saa paljon enemmän takaisin kuin aikuisten, totta! Voin vaan kuvitella sun järkytyksen, kun käytettyjä haalareita yms myydään yli 50€ hintaan :D

      Poista
  15. Tosi hyvä kirjoitus! Kuulun itse selvästi kakkosleiriin :-) Erityisesti saatuani tyttären hullaannuin täysin "lastenvaatemaailmasta".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pikku hiiri! Minäkin koin saman kohtalon toisen lapsen syntymän jälkeen! Ehkä se on ajanvietettä sitten?

      Poista
  16. Mä taidan kuulua kakkosryhmään, mutta siihen olisi lisättävä vielä joku kirppishulluusaspekti. :D Mä en ymmärrä mistä oma merkkivaateinnostus edes lähti! Yht äkkiä pojan kaapista vaan alkoi löytyä kaikkea...no... ihanaa. Ja toki peruskuteita, jotka tosin on melkeinpä kaikki kirppikseltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja fiiliksiä täälläkin! Pikkuhiljaa kaappiin alkoi kerääntymään kaikkea ihanaa!

      Poista
  17. Tässä hetken mietin, että mitä mä just luin.. :)

    Tulin blogiisi toisen blogin kautta,luin ensin tekstin hoitovapaalla pärjäämisestä rahan suhteen, sen jälkeen teidän vuoden 2015 säästökuukaudesta,jolloin ostitte ruokaa vain parilla sadalla. Sain sinusta käsityksen säästäväisenä, ns. rahatietoisena ihmisenä.

    Mutta mitä mä just luin.. Ei lastenvaatteet ole mikään sijoituskohde (vaikka laskitkin itsesi siihen kakkosluokkaan). Mutta mikään, minkä arvo ei nouse ostohinnasta, ei ole sijoituskohde. Vielä hirveämpää oli lukea näitä kommentteja :)

    Mielestäni kukin saa ostaa vaikka miten kalliita lastenvaatteita, siitä en välitä. Mutta lastenvaatteet ei koskaan muutu sijoituskohteeksi.

    Nyt on äitien aivot valuneet lapsiveden mukana lattialle :D

    (Äläkä ymmärrä tekstiäni pahalla, olen vain kauhistunut :) )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Komppaan 10:llä edellistä kirjoittajaa. Ei ainakaan tullut mieleenkään laskea paljonko "menetän" palkkarahoja hoitovapaalla ollessani. Toisekseen en ikinä laittaisi 75€ lapsen kahteen vaatekappaleeseen. Eri asia on kunnon talviulkovaate. Kovin ristiriitaisia nämä postaukset.

      Poista
    2. Ei tässä laskettu palkkarahoja, vaan sitä, paljonko rahaa menee sinä aikana, kun olen hoitovapaalla :)
      Miksi ristiriitaisia? Ihmiset sijoittaa rahansa eri asioihin. Voi olla säästäväinen ja silti ostaa välillä myös kallimpaa. Nuo kaksi vaatekappaletta ovat Olivian 3v lahja ja olen 100 varma, että hän ilahtuu todella paljon.

      Ylläolevalle anonyymille vastaan myös vielä erikseen:)

      Poista
    3. Samaa mieltä ekan kanssa! Oon järkyttynyt miten merkkivaatekeskeiseksi blogit on menneet! Enää ei ole kuin muutama blogi jossa ei hehkuteta aina näitä samoja merkkejä. Eikai se lapsen onni ole vaatekappaleen hinnasta kiinni?

      Poista
    4. Olen sama mieltä! Rahaa, rahaa, rahaa.... Säästö, säästö, säästö... Ja sitten merkkivaatteet tä ja tä ja vielä ne... Hohhoijaa....

      Poista
    5. Tiedätkö, ei mun tarvii puolustella itseäni tai tekstejäni. Mukavaa illanjatkoa.

      Poista
    6. Olen tuo eka ano joka ihmetteli lukemaansa..

      Mielestäni jokainen saa käyttää lastenvaatteisiin ihan niin paljon rahaa kuin haluaa. Jokaisella on eri rahatilanne.

      Joku aiempi kommentoija tuolla omalla kuvallaan kommentoi, että lastenvaatteet ovat sijoituskohde. Hänet haluaisin laittaa lyhyelle kurssille opiskelemaan sijoitusta :)

      Oikeastaan olen kiinnostunut siitä, miksi sinä/muut haluatte ostaa niitä kalliita merkkivaatteita? Mikä vaatteesta tekee sen arvoisen?
      Ulkovaatteet ovat usein kalliita, mutta niissä laatukin kasvaa jonkin verran hinnan mukana. Määrättömästi ei kuitenkaan.

      Mutta mikä tekee esimerkiksi siitä trikoopaidasta sen arvoisen, että siitä maksetaan todella kallis hinta?

      Ei sinun tarvitsekaan puolustella itseäsi tai tekstejäsi. Minua ja varmasti muitakin kiinnostaa se, miksi haluat ostaa niitä ns. merkkivaatteita suhteettoman kalliilla? Koska niin teet, on sinulla varmasti joku perustelukin siihen?

      Omista ostoksistani pystyn helposti perustelemaan miksi ostan jonkun tuotteet halvalla ja toisen kalliilla. En suutu jos joku kysyy, koska pystyn kertomaan mirlipiteeni asiasta.

      Poista
    7. No niin, nyt pääsen tämän kommentin kimppuun ja sit alan unille :D eli Moi eka ano! Kiitos kommentistasi! Jos käydään ensin ensimmäinen kommenttisi läpi niin: luit just huumorilla kirjoitetun postauksen, josta on noussut nyt ihme haloo. Ihme siksi, että meillä on todella paljon täysin tavallisia vaatteita, joita lapseni käyttävät. Jouluna molemmat sai alexin kummilta gugguuta ja minulta myös, koska ihastuin tiettyihin kuoseihin ja halusin ne lapsilleni. Jos laitan blogin sivupalkissa hakusanaksi ootd niin huomaat, miten paljon perusvaatteita meillä, niitä yhdistellään muutaman kaalimaan kanssa ja aina ei edes ole mitään "merkkiä" päällä.

      Siitä, että vaate ei ole sijoituskohde, olen täysin samaa mieltä. Sijoitusmaailma on minulle työni puolesta tuttua, joten todella tiedän, että fiksua se ei todellakaan ole.
      Osaan mielestäni käyttää rahaa ja tarvittaessa säästää. Lastenvaatteista on minulle tullut pienimuotoinen harrastus. Tykkään kauniista vaatteista niin itselläni kuin lapsilla ja tämän vuoksi myös ostan niitä. Välillä uutena välillä kirpparilta. Gugguuta ostan sen takia, että esim heidän pipot ovat hyviä ja mielestäni kauniita. Housuja ja paitoja en ole itse ostanut, mutta lahjaksi olemme niitä saaneet ja käyttökokemuksen perusteella voin sanoa., että Alexille niitä ainakaan jatkossa osteta, koska Alex on liian Michelin heidän mitoitukseen. Rodinin bodyt ovat taas ihanan joustavia ja niissä on kivoja eläinkuoseja.
      Rodinia olen ostanut eniten uutena, mutta 90% alesta. Noshia ostan sen takia, että tykkään heidän laadusta.

      Mulla karkasi jossain vaiheessa tämä "harrastus" käsistä ja paketteja tuli melkein joka päivä jostain. Lopetin Facebookin kirppareilla roikkumisen ja tilanne rauhoittui. Olin muuten Olivian aikaan kova popin fani, jotenkin se lipsahti sitten rodineihin ja muuhun, täysin huomaamatta. Ei mulla ole erityistä syytä. Tykkään ja ostan sen mukaan, miten lompakkoni kestää. En ikinä luotolla, en osamaksulla tms, aina sen hetken varallisuuden mukaan. Lohdutan itseäni sillä, että jos ostan paidan 30€, saan siitä 15€ takas, joten ei se maksa mulle kun 15€.
      Mulla ei nyt ajatus juokse enää, voi olla lisäilen tänne aamulla, jos jotain unohtui!

      Poista
    8. Kiitos paljon hyvästä vastauksesta, tätä halusinkin :)
      T:se sama ano, joka taitaa hiljalleen liittyä säännöllisemmäksi lukijaksesi

      Poista
    9. Siis. Huoh. Voihan anonyymit.
      Se, että haluaa säästää ruokalaskussa ja jättää turhia ostoksia kaupassa pois, ei tarkoita että säästää esimerkiksi niissä vaatteissa. Se, että ostaa laadukkaita merkkivaatteita, ei tarkoita ettei ihminen olisi rahatietoinen tai älykäs. Lapsen onni ei varmasti ole mistään vaatteesta kiinni, mutta mielestäni ei ole mikään mollaamisen aihe jos tietyt merkit ovat pinnalla ja kuluttajien suosiossa, ja näin ne ilmaantuu myös blogeihin. Jos haluaa pukea lapsensa esteettisesti ja kauniisti, ja haluaa käyttää siihen rahaa, niin en ymmärrä miten se lapsen onni siihen liitetään?
      On hienoa, jos joidenkin ei ole tarvinnut miettiä hoitovapaalla ollessa "rahaa". Todella hyvä. On myös paljon meitä, jotka haluavat olla perillä taloutensa joka helvetin pennistä, ja laskevat tarkkaan paljonko mikäkin aika, jota ei vietä töissä, maksaa. Se ei tarkoita, että se aika olisi arvokkaampaa kuin kotona ollut aika. Ihmiset haluavat tietää toisten raha-asioista, sittenkun niistä puhutaan niin haukutaan. Minusta on fiksua ja suunnitelmallista miettiä, onko varaa jäädä hoitovapaalle, ilman että se on muilta perheenjäseniltä pois. Tällä tarkoitan sitä, että jouduttaisiin karsimaan perustarpeista, tai jollain lailla elintasoa laskemaan. Minun mielestä asia on näin. Jos toinen haluaa jäädä kotiin hinnalla millä hyvänsä niin selvä se, mutta jos toinen halua pitää elintason ja tietyt mukavuudet myös muilla perheenjäsenillä kuin hoidettavalla, niin mikäpä sitä moittiminen.
      Toisekseen, jos ostaa lindexiltä 15-20e paidan, siitä saa euron. Kun ostan gugguun 30e paidan (yleensä vielä alesta 25e) saan siitä 20e. Ostan kirpparilla 20e paidan, saan siitä vielä 15e. Anteeksi kirjoitusvirheet ja kielioppi, kirjoitan puhelimella ihan raivona. Kyllä, meni tunteisiin!

      Niina

      Poista
    10. Kaikilla on oikeus omaan mielipiteensä yhtä lailla, kuin minulla omaani. Jos joku saa tyydytystä siitä, että kirjoittaa "mollaavasti" niin se suotakoon se hänelle. Ei tartte hermostua, Niina, vaikka selvästikin puolistit minua, kiitos paljon siitä!
      Moni tässä ketjussa tuli mun blogiin Nelli blogin kautta, jossa linkitettyinä oli teksti: paljonko kotihoidon tuen aikana mulla palaa säästöjä ja toinen oli ruokalasku puolet pienemmäksi. Ja sit uusin teksti käsittelikin lasten merkkivaatteet, kyllä mä sinänsä ymmärrän "järkytyksen" mutta eivät he tosiasiassa voi kahden tekstin perusteella muodostaa mielipidettä minusta tai blogistani. Tässä on kuitenkin oli 500 postausta ja 2 on aika pieni prosentti. Ne, jotka ovat seuranneet blogiani pidempään, tietävät kyllä, miten rahojani käytän :)

      Poista
    11. Anonyymi29. helmikuuta 2016 klo 18.55
      Kiitos paljon hyvästä vastauksesta, tätä halusinkin :)
      T:se sama ano, joka taitaa hiljalleen liittyä säännöllisemmäksi lukijaksesi

      Mukava kuulla, tervetuloa! :)

      Poista
  18. Mä kuulun varmaan ykkösleiriin. Mä ostan vaatteita ulkonäön vuoksi mutta katson usein sitä hintaa myös. Tykkään lindexin värikkäistä vaatteista! Mutta kyllä mullakin välillä se merkkihulluus iskee ja tulee osteltua jotain ihania vaatteita kalliilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lindexillä on tosi kivoja vaatteita! Niissä on vaan se huono puoli, että kivan 15€ paidan hinta tippuu 1 euroon, kun sen laittaa kerran päälle ja yrittää myydä kirpparilla.

      Poista
  19. Tästä puuttuvat ne jotka tekevät lastenvaatteita itse. Ja paljon on niitä jotka ostavat vaatteita käytettyinä, joko taloudellisten tai ekologisten syiden takia. :)

    Itse koen olevani ykkösryhmää, harvoin merkkivaatteet innostavat. Tai no Pomp De Lux, mutta onko se edes merkkivaatetta... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä ainakin pidän pompin vaatteita parempina kui hm Lindex yms.

      Joo, ei tuota tekstiä kannata ottaa liian tosissaan, kuten moni on tuntunut ottavan :D

      Poista
    2. Eikä myöskään tekstistä saatua palautetta kannata ottaa liian tosissaan... Saavathan myös toista mieltä olevat kommentoida, eikä tarkoitus ole pahoittaa mieltäsi. Me ihmiset olemme erilaisia. Ja kuten moni on kirjoittanut, jokainen käyttää rahojaan kuten haluaa.

      Poista
    3. Totta tämäkin. Myönnän, että otin muutaman kommentin liian itseeni.
      Ehdottomasti saa olla eri mieltä ja sen myös kertoa! En itsekään mielistele muita :)

      Poista
  20. Meiltä löytyy kyllä muutamia Vimman, Mainion, Gugguun, Aarrekidin jne. vaatteita, mutta suurin osa on Lindexiltä tai marketista. Ja yhdestäkään merkkivaatteesta en ole maksanut täyttä hintaa, kaikki on ostettu alesta, yleensä vähintään 40% alennuksella. Merkkivaatetta voi mun mielestä pitää "sijoituksena" vain, jos sen on saanut tarpeeksi halvalla. Ei se ole mikään sijoitus, että maksaa vaatteesta 50 euroa ja saa sen sitten myytyä 25 eurolla, mikä on toki paljon käytetyksi lastenvaatteeksi, mutta sillä summalla, mitä väliin jää, olisi ostanut Lindexin alesta jo läjän vaatteita.


    Mun motiivi ostaa kalliimpaa on ihan vaan mieleinen kuosi tai väri, jossain tuotteissa myös hyväksi havaittu laatu, ekologisuus ja kotimaisuus. Merkin itsensä takia en tilaa mitään enkä kyllä koneella istu odottamassa yhtään droppia.
    -Mirva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä ole minäkään ostanut ainuttakaan vaatetta vaan koska se on jotain merkkiä. Kyllä ne kaikki vaatteet on ostettu ihan muista syistä.
      Mukavaa alkanutta viikkoa! :)

      Poista
  21. Ihan randomina ohikulkijana, bongasin jostain tämän blogisi postauksen ja ajattelin kommentoida. :)

    Itse sain vajaa vuosi sitten esikoiseni ja pikkuhiljaa tutustunut lastenvaatemaailmaan. Myös itse olen innostunut useista merkeistä mitä täälläkin on mainittu. Se, miksi olen valmis maksamaan tyyriimpää hintaa lastenvaatteesta on itselläni syynä ennenkaikkea eettisyys, toisena ekologisuus ja kolmantena kotimaisuus. Jos nämä kaikki tai osa kriteereistä löytyy vaatteesta, ehdottomasti olen valmis maksamaan siitä. Plussana tulee hyvä jälleenmyyntiarvo ja toki laadukkuus ja kivat kuosit.

    Miksi pyrin välttämään ostamista halpisketjujen (H&M, Lindex...) vaatteita on suurimpana syynä, ettei vaatteet ole eettisiä. Kysyisinkin vastakommettina heille, jotka ihmettelivät vaatteiden kallista hintaa; miksi sinä ajattelet, että on ihan ok, jos paita maksaa 5€ tai ulkopuku 30€? Tuolla rahalla ei kyllä saa tuotettua missään kyseisiä vaatteita eettisesti saatika ekologisesti. Minun lienee ei tarvitse edes avata mitä tarkoittaa käsite eettisyys. Tässä linkki hesarin juttuun esim Lindexin vaatteista: http://yle.fi/uutiset/pelokkaat_nuoret_miehet_raatavat_lindexille_lahes_ilman_taukoja_ja_lomia__yle_bangladeshissa/8540616

    Harmi on se, ettei monikaan suomalainen lastevaatemerkki tee vaatteita Suomessa vaikka suunnittelu tapahtuukin täällä. Eettisempiä ne siltikin on esim Euroopassa valvotuissa oloissa tuotetut kuin Bangladeshissä kurjissa oloissa tuotetut parin euron vaatteet.

    Se, tarvitseeko lapseni vaatteiden olla tiettyjä merkkejä, ei tarvitse. Etsiskelen itse kuitenkin omien kriteerieni mukaan vaatteita ja esim edellä mainituillakin merkeillä osa kriteereistä toteutuu. Kuulinkin, että nyt on tullut marketteihin uusi suomalainen lastenvaatemerkki Hilla. PItäisikin tutustua kuoseihin, innostuisinko niistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos asiallisesta kommentistasi! Minäkin olen kuullut Hilla merkistä, mutta en ole tutustunut vielä lainkaan siihen. Papun ja noshin vaatteita ommellaan Portugalissa ja se tuntuu todella paremmalta kuin juuri se Bangladesh, Gugguu taitaa ainakin osan vaatteista ommelluttaa Virossa ja minullehan se on kuin kotimaista ostaisi, olen nimittäin Tallinnassa syntynyt :)
      Mukavaa kevään odotusta sinulle ja perheellesi!

      Poista
  22. Pakko vaan ihmetellä, että miten vatteiden ostaminen voi olla harrastus? Vaikka moni vaate näyttääkin söpöltä ja design on ottanut monta harppausta parempaan suuntaan viime vuosina, niin miksi silti on niin tärkeätä omistaa kaikki kauniina pitämänsä vermeet? Varsinkin kun uusi mallisto on jo ovella, eikä se vanha enää näytä miltään omissakaan silmissä.

    Ei voi mitään, mutta en minä ainakaan tunne yhtään täyspäistä lastenvaateharrastajaa. Kyllä ne on enemmänkin niitä maakuntien mammoja, jotka harrastaa Perfect Home -kutsuja, House of Lolaa ja muuta hyvin, hyvin tackyä. Ja omat vaatteet on tietty niistä samoista mallistoista, jolloin moni mamma näyttää isolta vauvalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maakunnassa eletään, vieläpä susirajan lähellä, mutta en tunne House of Lola merkkiä enkä mitään perfect homeakaan. Siihen kastiin mua er ainakaan saa ;)
      Ei lastenvaateharrastajat olekaan ihan täysijärkisiä niitten mielestä, ketkä on omasta mielestä oikeassa tässä asiassa.

      Poista
  23. Ehkä leireihin lisäisin vielä sen, mihin itse kuulun: en seuraa mitään droppeja tai mallistoja. Kun lapsi tarvitsee jotain, käyn ostamassa. Mutta ei se yleensä tarkoita henkkamaukkaa, se tarkoittaa milloin mitäkin. Kun tarvitaan haalari, suuntaan jonnekin, mistä saa vaikka Reimaa (joku laatumielikuva on vissiin joskus syntynyt). Kun on aika päivittää juhlavaatteet, vilkuilen muutamia verkkokauppoja. Sukkia ja verkkareita tilailen ja ostan milloin mistäkin, vaikkapa Villervallalta.

    En suostu maksamaan mistään törkyhintoja, mutta ostan melkein kaiken täyteen hintaan, kun en jaksa metsästää. Mies ostaa silloin tällöin kierrätysryhmistä esim. kumppareita. Jos ei löydy, ostetaan uutena. Lindexillä tai vastaavissa ei juurikaan tule käytyä, mutta ei mulla niitä vastaan periaatteessa mitään ole.

    Haluaisin siis vain korostaa, että lastenvaateharrastuneisuudella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko käyttää rahaa hankintoihin. Lähtökohtaisesti on mielestäni kovin noloa kaikenikäisten vaatetuksessa, jos vaate huutaa brändiään. Yhdellä tuttavan lapsella oli Burberryä päällä, minkä rahoittaakseen äiti tekikin kahta keikkahommaa jo lapsen ollessa 6 viikon ikäinen. Valinta sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tosi mielenkiintoista on ollut lukea näitä enkä ikinä olisi arvannut, että tämä kirjoitus aiheuttaa näin paljon keskustelua!
      Teillä on hyvä ostosten hankintamalli käytössä! Mun pitäisi opetella ostamaan vain tarpeeseen myöskin!

      Poista
  24. Minkälaisia eroja sun mielestä on käytössä noilla ns. halppismerkeillä ja sitten näillä arvokkaimmilla vaatteilla? Jos vertaisit vaikka H&M:ää ja Mini Rodinia? Onko lapset kommentoineet näitä, esim että vaate on mukava päällä? (Tai siis vauvasi ei varmaan ole kommentoinut mitenkään.. :D) itse olen neljäkuukautisen vauvan äiti ja ihan perus H&M:llä oon menny tähän asti. Vaatekaapista löytyy myös muutama Reima, Hilla, Tutta, Marimekkoa eli näitä vähän laadukkaampia, ainakin mun mielestä. Niin valtavasti oon nähny keskustelua näistä lasten kalliimmista merkeistä että heräsi mielenkiinto ja tekisi mieli ehkä ostaa kokeiluun joitain vaatteita :) ja ainakin netissä selaillessa niistä löytyis tosi kiva kuoseja jne.missä muuten myyt noita teidän lapsien käytettyjä vaatteita? :) Terkuin eräs uusi blogisi lukija :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Ja tervetuloa seuramaan :)
      Apua, mitähän mä vastaan sun kysymyksiin näin silmät puoliksi unessa :D
      Jos mietitään laatua, niin Noshin vaatteet ovat olleet tosi laadukkaita, varsinkin rib body. Pesun jälkeen aina kuin uusi. Baggyt (housut) ovat pehmeät, mutta aivan liian tiukat, kerran kokeilin ja myyntiin menee. Tavallinen noshin body oli myöskin todella kestävä, sai pestä 60 asteessa, silittää ja aina kuin uusi. Noshin mekoista ja leggingseistä Olivia tykkää tosi paljon - eivät kiristä tai purista ja pysyvät kuosissaan.
      Mini rodini: alexilla on muutama body ja tykkään, ovat tosi joustavia ja pehmeitä. Värit on toistaiseksi pysyneet pesuista huolimatta. Olivialla on mekkoja: niissä aika löysä kangas, muutaman käyttökerran jälkeen saa laittaa pesuun, jotta kiristyisi takaisin. Muuten ok,tosi pehmeää kangasta.
      Gugguu: no, minä tykkään ulkonäöstä ja väreistä, mutta esimerkiksi acer mekkoa Olivia ei suostu käyttämään ollenkaan. En tiedä miksi, ehkä se on liian tiukka? Kaksväriset leggingsit ovat taas aivan huiput, niitä meillä on muutamat ja kelta/oranssien kanssa on kaksi gugguun tunika (keltainen ja oranssi), jotka usein käytössä ja ostettu muuten käytettynä, mutta yhä vaan näyttävät hyviltä.
      Alexilla on jumpsuit, housut, body, pari paitaa ja valitettavasti enempää ei tulekaan, koska gugguun vaatteet ovat liian nafteja Alexille, hänellä on mahaa ja reittä eikä ne mahdu gugguun vaatteisiin survomatta. Pipot on kyllä oikeasti hyviä ja söpöjä! Molemmilla lapsilla on kahdet pipot. Hulivikin löytyy, mut ei tuu käytettyä. Laadultaan käyttövaatteet ovat pysyneet tosi hyvinä, kangas se on sellaista jämäkkää!
      Vimman lettileggingsit on paitsi ihanat, myös mukavat päällä, mulla ja olivialla on samanlaiset. Pesussa ovat olleet muutaman kerran ja värit pysyneet hyvänä.
      Alexilla on vimman leikki/unihaalari ja sekin säilyttää kuosinsa hyvin.

      Mini rodinin, gugguun, popin, pomp de luxin vaatteet myyn yleensä Facebookissa niille tarkoitetuilla kirppareilla. Olen kuitenkin vasta ostovaiheessa ja vasta nyt on tulossa ekoja gugguuita myyntiin. Niitä tarjoan ensin eräälle kaverille ja sit vasta yleiseen myyntiin. Perusvaatteet myyn edullisesti Joensuussa valinta kirppiksellä, meillä alkaa taas 14.3 myyntipaikka.

      Ainoat vaatteet, josta Olivia on kommentoinut on noshin, ne on kuulemma ihanat päällä. Desigualin paita taas kiristi kainalosta tai jostain ja siitä Olivia sanoi suoraan, ettei tunnu hyvältä päällä. Muuten hänelle on ihan sama onko päällä Henkka maukan vai rodinin mekko, mekon kuosi on se tärkein. Meillä ei myöskään erotella mekkoja vaan kaikki roikkuvat vierekkäin, josta Olivia valitsee päivän mielentilan mukaan sen oikean mekon. Edellä mainittu gugguun acer on ainut, joka jää aina roikkumaan.

      Huh, tulipa pitkä vastaus, toivottavasti palasit lukemaan! Ja anteeksi jos muuttui sekavaksi!

      Poista
    2. Pakko vielä lisätä, kun luin sun kysymykset uudestaan!

      Esimerkiksi h&m ja gugguun vaatteilla on mielestäni ollut tosi iso ero! Esim mekot, h&m muuttui jo nuhjuisen näköiseksi, kun gugguun tunika näyttää edelleen kivalta! Sama juttu vauvan bodyissa, h&m jotenkin menettää ulkonäkönsä paljon nopeammin!

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)